Laatste dagen in het zuiden! - Reisverslag uit Manipala, India van Stefan Leus - WaarBenJij.nu Laatste dagen in het zuiden! - Reisverslag uit Manipala, India van Stefan Leus - WaarBenJij.nu

Laatste dagen in het zuiden!

Blijf op de hoogte en volg Stefan

21 Juli 2014 | India, Manipala

Hallo allemaal!
Hoog tijd voor een update, die was namelijk al weer een paar weken geleden! Ik zit inmiddels in mijn 10e week van het co-schap interne, wat inhoudt dat mijn dagen hier geteld zijn! Aanstaande donderdagochtend zal ik met Jorne, Evelien en Kelly richting Delhi vliegen.

De afgelopen weken op de interne geneeskunde waren weinig anders dan voorgaande weken. De ochtenden waren rennend achter de professor aan omdat hij altijd haast had. Tussendoor had je geluk als je nog een beetje uitleg kreeg. Gelukkig staan we nu met 3 Nederlandse co’s bij de interne, wat het wel wat gezelliger maakt.

’s Middags doen we natuurlijk altijd alsof we braaf naar college gaan, maar stiekem hebben we veel leukere dingen te doen! Zoals ik al zei gaan we een paar keer per week squashen, hardlopen en sinds kort houden we ook van een potje zaalvoetbal! Gevolg was dat we als Nederlanders de volgende dag óf spierpijn hadden óf een tik op de enkel/scheen hadden gekregen!

De afgelopen weken heb ik samen met Iris ook nog 2 keer een week een andere afdeling bezocht, namelijk de cardiologie en gastro-enterologie. Beide weken waren erg leerzaam, maar zoals ik eerder ook al zei mag je hier als co-assistent (Undergraduate) niets anders dan kijken. Wel kreeg ik nog het aanbod of ik gratis een gastroscopie zonder sedatie (doen ze hier zonder sedatie) wou ondergaan, nou nee bedankt. Behalve een keer een Delhi Belly gaat het verder perfect met mijn maagje en zorg ik dat ie goed gesmeerd blijft! ;)

Dan nog iets over afgelopen weekenden, die we weer optimaal hebben weten te benutten! 3 weekenden geleden zijn we naar Goa (een provincie net zo groot als NL) geweest. Hier ben ik voordat ik m’n co-schap begon ook geweest om te relaxen, maar dat was in een ander deel van Goa. Omdat het in Manipal vanwege de avondklok moeilijk was om NL-Costa Rica te kijken (was hier om 1:30 am) zijn we naar Goa gegaan. Niet alleen vanwege de voetbal, ook vanwege het feit dat Goa er om bekend staat een leuk uitgaansleven te hebben. Naast de overwinning van NL (wat er de volgende wedstrijd gebeurde weet ik niet meer…) was het uitgaansleven ook prima en hebben we een heerlijk weekend gehad!
Ik vreesde alleen de treinreis van 5 uur daar naar toe en weer terug, maar dit keer hadden we een sleeperclass in de trein!

Het weekend er na kon ook niet iedereen een heel weekend vrij krijgen van zijn co-schap, dus hebben we besloten om zaterdagmiddag naar Mangalore te gaan (1,5 uur met de bus vanaf Manipal). In Mangalore hebben we beef (ja echt!!!) gegeten. Wat lekker en wat had ik dat gemist. Het waren wel dunne lapjes, thuis is t veel lekkerder! ’s Avonds zijn we nog flink gaan stappen waar we de beschikking hadden over onze eigen tap (!) en de zondag hebben we gebowld en nog wat van de stad bekeken. Uiteindelijk het eind van de zondagmiddag moe maar voldaan weer richting Manipal gegaan en het niet meer laat gemaakt.

Dan afgelopen weekend. Er stond een excursie op de planning naar Kerala. Dit is een grote deelstaat helemaal in het zuiden van India. Het was ruim 10 uur rijden met de (semi-sleeper) bus en we vertrokken vrijdag om 6 uur. Vroeg in de ochtend kwamen we aan in Kocchi, waar we werden opgewacht door onze eigen driver. Deze heeft ons naar een hotelletje gebracht waar we nog even 1,5 uur konden slapen en konden ontbijten. Daarna heeft hij ons naar Allepey gebracht, een plaats in Kerala dat bekend staat om zijn grote backwaters. Dit zijn grote rivieren die in het Moessonseizoen heel hoog staan en waar het water vanuit het binnenland wordt afgevloeid naar de zee.

In Allepey hebben we een House boat gehuurd, voor ons 8-en en niemand anders! We hadden 3 bemanningsleden aan boord welke ons de backwaters lieten zien, af en toe gingen aanmeren, en ons van heerlijke lunch, diner en ontbijt hebben voorzien. Ontbijt ja, want we hadden ook slaaphutjes aan boord, echt genieten! De hele zaterdagmiddag hebben we rond zitten varen over de wateren, kaartspellen gedaan, gevist, gedronken en genoten!

Zondagochtend zijn we na een heerlijk ontbijt rond kwart over 9 van boord gegaan en werden we weer opgepikt door onze driver. Deze heeft ons leuke plekken van Kerala laten zien (chinese visnetten, vismarkt, Dutch palace, een synagoge en leuke terrasjes en restaurants). Gisteravond om half 10 zijn we weer op de bus gestapt en vanochtend om kwart voor 9 kwamen we aan. Flink wat vertraging, maar nog niet duidelijk waarom. Wel kregen we met z’n alleen een keer het idee dat door de flinke regenval de chauffeur de bus niet meer onder controle had, maar gelukkig kregen we dit niet helemaal mee omdat we al half sliepen.

Vanochtend ben ik weer op de interne begonnen en het begon gelijk spannend. Op de IC lag een patiënt welke zojuist gereanimeerd was, welke nog steeds instabiel en geïntubeerd was. De hartslag van de patiënt ging steeds verder omlaag (waarop mijn hartslag juist omhoog ging!) en (voor de mensen met medische achtergrond) de complexen op de monitor werden steeds breder. De hartslag was rond de 20 op een gegeven moment, maar hartslag was niet meer te voelen, dus patiënt was aan het overlijden.
Tijdens dit overlijden, wat wel 15 minuten duurde (Dying heart) kwamen de familielieden 2 bij 2 afscheid nemen. Dit afscheid nemen duurde maar 1 minuut ongeveer. Ongelooflijk hoe anders dit gaat hier dan in Nederland.

Dan wat over donderdag! Dan zullen Jorne, Kelly, Evelien en ik om half 9 van Mangalore naar Delhi vliegen. We zullen dan van regenseizoen naar enorme hitte vliegen met woestijntemperaturen en enorme droogte! Samen gaan we dan op vrijdag de Taj Mahal in Agra bekijken (1 van de 7 wereldwonderen), waarna Jorne en ik nog naar Jajpur zullen trekken, Varanasi gaan bezoeken (daar doen ze lijkverbranding langs de heilige rivier de ganges) en we zitten er zelfs nog over te denken een trektocht door de bergen van Nepal te gaan maken.

Uiteindelijk zal Jorne weer naar huis vliegen, waarna ik nog 6 dagen voor mezelf heb. Ik zit er over om Mumbay nog te bezoeken en onder andere Bollywood te gaan bekijken!
Pin me er niet op vast, want morgen kan het weer anders zijn. Dat is nou het mooie van backpacken!
Succes in Nederland met die intense hitte! Ik geniet hier nog een maandje met volle teugen!

Jullie horen van me! Groeten!!

  • 21 Juli 2014 - 16:57

    Gerda :

    Hoi Stefan, gelukkig loopt alles naar wens en maak je veel mee. Gezellig te lezen wat je meemaakt. Nog veel plezier en hou je haaks

  • 21 Juli 2014 - 19:04

    Bernadette :

    Hallo.

    Wat ontzettend leuk om dit alles te lezen.
    Schrijft ook leuk.
    Ook heerlijk dat je nu verder gaat met backpacken.
    Let wel goed op met alles.
    Veel plezier en tot ziens.

    groetjes

  • 21 Juli 2014 - 19:18

    Margo:

    Leuk om over al je belevenissen te lezen.
    Heel veel plezier de laatste weken in India

  • 21 Juli 2014 - 20:47

    Helma:

    Hoi Stefan,

    Heel veel plezier de laatste weken.

    Griet Helma

  • 21 Juli 2014 - 21:10

    Henny Kotten:

    Hoi Stefan,
    Jeetje je maakt er veel mee, maar geniet ook met volle teugen:)
    Geniet nog maar even van je laatste weken daar voordat je weer terug naar Ned. komt.
    Heel veel plezier je laatste weken in India!!!

    Groetjes Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

24 jaar, woont in Eindhoven. Komt uit Almelo. Studeert geneeskunde in Maastricht.

Actief sinds 04 Mei 2014
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 7510

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 20 Augustus 2014

Co-schap interne geneeskunde

Landen bezocht: